Ubuntu #1 – miért használom ezt?

Igazából tökre nem arról szerettem volna írni, amiről most fogok, csak rájöttem, hogy az eredeti bejegyzésben baromi sok a magyarázó szöveg, így inkább szétszedtem a dolgokat. Most arról lesz szó, hogy miért használok Linuxot, egy egyszerű felhasználó számára mik az előnyei, hátrányai, mik az alapjai. Semmi l33t haxxor dumát ne várjatok, tök hétköznapi stílust igyekszem megcélozni. Ez a bejegyzés sokaknak nem lesz túl izgalmas, és semmi újdonsággal nem fog szolgálni. A következőkben már sokkal mókásabb dolgokról is szó lesz. Ez csal egy bevezető / felvezető bejegyzés, vagy valami ilyesmi. Igyekszem nem elfogult lenni, bár gyanítom, hogy nem fog összejönni [:

 

A legtöbben szerintem Vindózzal kezdik, aztán néhányan egy bizonyos ponton áttérnek másra, velem is így volt ez pár éve. Bár már sokkal korábban is próbálkoztam különböző Linuxokkal, de a Vindóz mindig ott volt mellette. Mi történ, hogy váltottam? Ezer éve használom a számítógépet, és soha nem volt olyan gondom, hogy bekaptam volna egy vírust. Ám egyszercsak a total commanderhez szerettem volna egy cracket tenni, ami teljesen hazavágta a gépet. Popup ablakok özöne, rendszerösszeomlás, minden ami kell. Ezen annyira felkaptam a vizet, hogy töröltem a Vindózt a francba és azóta sokkal boldogabb vagyok [:

 

Nem szeretnék sokat beszélni a felhasználói élményről, a programokról, a driver-ellátottságról, akit érdekel, az úgyis utána néz, vagy megkérdezi. Röviden annyit, hogy egy átlag felhasználó számára minden programnak van megfelelője. A specifikusabb feladatokhoz (pl professzionális kép-hang-videó szerkesztés) minden bizonnyal van valami megoldás, de mivel én ilyeneket nem használok, inkább nem is nyilatkozom felőle. De ha valaki ragaszkodik egy vindózos programhoz, vannak remek alkalmazások arra, hogy Linux alatt is futtathatóak legyenek.

 

Egyértelmű, hogy nem külön-külön a programok azok, amik miatt ennél maradtam. A fő oka számomra az, hogy sokkal kényelmesebb ez az egész rendszer. Berakom a live cd-t, netezek, amíg a rendszer feltelepül, újraindítok, és van kép, van hang, jó a felbontás, a képszerkesztőtől a böngészőn keresztül a zenelejátszóig minden fel van telepítve, és működik. Nem kell fél napot eltöltenem azzal, hogy összeguberáljam az összes hardver driverét, majd nem kell tökölnöm az ezer program telepítésével.

 

Az egész operációs rendszer csomagokból áll össze, és ez szerintem az egyik legnagyobb erőssége. Ha mégis telepítenem kell valamit, akkor egész egyszerűen megnyitom a csomagkezelőt, beírom a dolog nevét, vagy csak rákeresek arra, hogy miféle programot szeretnék, és a listából kiválasztom a nekem tetszőt, kattintok, hátradőlök, a csomagkezelő pedig lerántja, feltelepíti, hogy nekem csak használnom kelljen. Valamint, mivel (ha ez a neve alapján nem lett volna egyértelmű) a csomagkezelő kezeli az összes csomagot, nem kell külön-külön minden programnak leszedegetni és felrakosgatni az újabb verzióját, a program tudatja velem, hogy épp hány csomag vár frissítésre, rábökök, hogy intézze el, az meg leszi, felrakja, és kész.

 

A másik, ami szintén a kényelemhez járul hozzá, hogy a legtöbb program nyílt forráskódú. Ez azt jelenti, hogy nem kell varezolni, törésekkel, kódokkal vacakolni. Emellett nem nagyon vannak erre vírusok, trójai programok, meg hasonló retkek, de ha mégis megfertőz egy, akkor sincs gond, hiszen létfontosságú dologban nem tud kárt tenni, mert nincs megfelelő jogosultsága. Ha meg olyan hülye vagyok, hogy megadom az admin jelszót egy olyan programnak, amiről nem tudom, hogy micsoda, akkor magamra vessek [=

 

Mivel a bevezetőben azt ígértem, hogy igyekszem nem túl elfogult lenni, megemlítem a Linux “sötét oldalát” is. A legnagyobb probléma szerintem, hogy át kell rá szokni. Meg kell tanulni, hogy mi hogyan működik, melyek a jó programok, hol kell keresni, ha valamit nem tudok. ~10 évnyi Vindózos rutin után erőfeszítést igényel a dolgokat újra megtanulni, és igen, aláírom, az első hónapokban rengeteget lehet szopni, vannak, akik türelmetlenek, én tudom, hogy megérte, az a pár hónapnyi káromkodás bőven megtérült.

 

A másik probléma akkor van, ha valami a telepítés után mégsem működik. Nincs hang, vagy az esetemben a monitor frissítése nem a legjobb, ilyenkor általában át kell valamit írogatni. Ehhez némi számítógépes ismeretek szükségesek, valamint tudni kell, hogy hol kell a segítséget keresni. Akkor már nem volt gond, amikor megtudtam, hogy csak egy sort kell bemásolni az egyik fájlba, hogy a monitor 100 hz-n frissítsen, viszont nyűg volt, mire azt az egy sort megtaláltam. De ez az egy sor szerkesztése jóval kevesebb ideig tart, mint Vindóz alatt megcsinálni az összes vackot, szóval nem olyan hű de nagy probléma ez, viszont sajnos gondolkodást igényel, a gondolkodás pedig sokaknak nem az erőssége [: és minek olyan megoldást használni, aminél gondolkodni kell, ha van olyan is, ahor már tudjuk mit kell tenni?

 

Amiket az elöbb írtam, azok az Ubuntu Linuxra vonatkoznak, aminek az egyik célkitűzése, hogy olyan szinten legyen felhasználóbarát, hogy még a szomszéd kutyája is elboldoguljon vele. Természetesen nem mindegyik disztribúció ennyire automatizált. Már így is épp elég hosszú ez a bejegyzés, az egyéb disztrókról most végképp nem fogok beszélni.

 

Régen menő volt Linuxot használni, mert ez azt jelentette, hogy az illető tud programozni, a terminálban valami bűvös nyelven kommunikál a számítógéppel, és persze meghekkel minden létező dolgot. Mára ez már baromira nem így van. Bár nem tartom menőnek, de ha már mondani kell valami macsó dolgot, akkor azt mondanám, hogy ezt egyfajta lázadásként is fel lehet fogni a pénztárcánkat kiürítő nagyvállalatok ellen. De aki csak azért használ Linuxot, hogy lázadjon és menő legyen, azt nagyon sajnálom. [:

 

Az általánosságokról még annyit, hogy az Ubuntunak három hivatalos változata van, az Ubuntu, a Kubuntu és a Xubuntu. Abban különböznek, hogy alapból más grafikus felület jár velük. Mindegyiken futtathatóak ugyanazok a programok, csak a külleme tér el (nagyon egyszerűen fogalmazva). A Xubuntu eléggé fapados, arra tervezték, hogy régi számítógépeken is elfusson. Az Ubuntu a Gnome nevezetű felületet használja, ami nem annyira szép, viszont én sokkal otthonosabban érzem magam rajta. A Kubuntu pedig KDE-t használ. Aki az első Linuxát fontolgatja, annak ezt ajánlom, mert szép, jól összeszedett, és az alkalmazásai remekül egymásba épülnek. Ha érdekel, menjetek el a honlapokra és nézzétek meg a screenshotokat, hogy melyik hogy néz ki.

 

Mindegyik hivatalos Ubuntu kínál live cd-t. Ez azt jelenti, hogy lerántod, kiírod, bebútolsz róla, és egy teljesen működőképes rendszer fog betöltődni a cd-ről, grafikus felülettel, böngészővel, msn-nel, képszerkesztővel, mindennel. Nem jár semmilyen következménnyel, tehát ha kiszeded, ugyanúgy visszatér a régi rendszered, változás nélkül. Ám ha tetszik, rögtön fel is telepítheted az új rendszert, a telepítés közben pedig lehet netezni, hogy ne unatkozzon az ember.

homepages – ubuntu (magyar/angol); kubuntu; xubuntu

Bocs ezért az uncsi és hosszú bejegyzésért, de kellett, hogy majd tudjak az itt leírtakra hivatkozni, és hogy a késöbbiekben ezeket ne kelljen elregélnem.

Szabi

Reklámok

4 hozzászólás to “Ubuntu #1 – miért használom ezt?”

  1. A *buntuk között nem csak a grafikus felületek különböznek, de a alapprogramokban is, amiket hozzájuk kapsz. Ezekből G mind a K szintér megcsinálta a sajátját és azzal a körítéssel találkozol alapból, amit az adott gárda produkált. Ezek jók is.

    Viszont a Xubuntu… A Xubuntut egy 400 MHz-es PIII-on próbáltam 192 MB memóriával, de semmivel nem volt gyorsabb, mint a [K]ubuntu. Az hozzá járó alapprogramok rémesen buták. Ha valakinek ősgépe van és nem akar/tud fejleszteni, akkor keressen inkább valami tényleg arra fejlesztett disztrót! (Mondjuk Damn Small Linux, bár az nem épp felhasználóbarát.)

  2. Igen, azért írtam oda, hogy nagyon egyszerűen fogalmazva. Ha úgy vesszük egy ktorrent meg egy deluge ugyanazt tudja, csak máshogy néz ki. Nem szerettem volna tovább bonyolítani ezt a bejegyzést (=

    Igazából ez eléggé összeszedetlen, meg még nem tudom, hogy milyen szerepe is lesz ennek a postnak azon kívül, hogy a sorban az első. Régóta szerettem volna linux témában írni, és baromira untam a vizsgára készülést, így inkább ezzel szarakodtam, de a vizsgaidőszaki agyfasz miatt eléggé összeszedetlen, meg pontatlan. A következők már sokkal kisebb témakört fognak átölelni (=

  3. no windows, no gates. it’s open. no bill, it’s free.

  4. és az egészben a legszebb, hogy olvasom az xorg 7.3 beta tesztjeit. xorg 7.3 = 0% xorg.conf ;)
    augusztusban jön, gutsyban benne lesz. ;)

Vélemény, hozzászólás?

