Láttalak májszpészen

Ha az ember hatvanötezer egymást bejelölgetős közösségi oldalon regelve van (iwiw, májszpész, last.fm, ld50, anyámkínja), meg még egy halon fórumon, ez azt fogja eredményezni, hogy viszonylag sok profillal kerül kapcsolatba. Azt nem mondom, hogy sok emberrel, de hogy sok profillal, az biztos. Egy kis fejtegetés fog következni, hogy miért jelent ez nekem problémát. Még nem néztem utána, hogy van e hasonló tudományos cikk, csak az én nyomoromat írom le, de azt hiszem sokaknak ismerős lehet a lentebb leírt érzés.

Amikor meglátunk egy ismerőst az utcán, akkor csak ránézünk, és rögtön tudjuk, hogy valahonnan ismerjük. Lehet, hogy hirtelen nem ugrik be, hogy hogy hívják, hol láttuk korábban, de abban bizonyosak vagyunk, hogy valahol láttuk már. Na, ezt a jelenséget én “felismerési effektus”-nak fogom hívni. Ez csak úgy van, nem tehetünk ellene semmit, viszont általa a már látott arcok kilógnak a tömegből.

Igenám, csakhogy iszonyat sok weboldalon megfordulok, és rémes a névmemóriám, viszont az arcmemóriám remek. Ez azt vonja maga után, hogy csomó profilt újra és újra megnézek, mert a neve nem mond semmit, viszont minden megtekintéssel egyre jobban belém ég az illető arca.

Innen jön a gond, amikor a felismerési effektus az utcán olyan személyeknél is megjelenik, akiket csak a neten láttam. Mivel amúgy is rossz a memóriám, hirtelen gyakran nem tudom, hogy kellene e neki köszönnöm, beszéltünk e már, helyhez sem tudom kötni, csak azt tudom, hogy az arcát láttam már csomószor.

Nektek is vannak ilyen problémáitok? Mi ilyenkor a legcélszerűbb megoldás? A netes “láttam a profilodat” dolgot alap, hogy nem tudom ismeretségnek nevezni, de ha egy ismeretlennek azt mondanám, hogy “csomoszór láttam a profilodat”, úgy érezném magam, mint valami kukkoló, aki esténként az ablaka alatt csüng.

Nem tudom hogyan kellene ezt a dolgot megfelelően lereagálni. Ha egy buliban látok valakit, akkor feltételezhetem, hogy ő is látott engem. Így az utcán a szemkontaktus létrejöttekor általában tudni lehet, hogy felismert e (bár a Memento c. film óta tudjuk, hogy ezt meg lehet játszani). Ekkor egy “szia, te is ott voltál?! hű de berúgtam, asszem te is” jellegű beszélgetés akár még bele is fér. De valamiért természetellenesnek találnám azt a beszélgetést, hogy “-szia, nem neked van az a kiskacsás májszpész profilod?! -de, neked meg a hörcsögös, tök jó”. Vagy ez csak nekem fura?

Ha meglátok valakit az utcán, akiről mondjuk tudom, hogy csak a profilját láttam eddig, és biztos vagyok benne, hogy ő is felismert engem, akkor mi az etikus megoldás, köszönni, vagy simán menni tovább?

Inkább eszem még egy kis rakottkrumplit…

Szabi

Reklámok

3 hozzászólás to “Láttalak májszpészen”

  1. Köszönj az abiztos!!:) amúgy meg próbálj igazi emberekkel kapcsolatot tartani, ne csak a gépre verd ki!:D
    például mikor fogunk inni??? a Vizipisztolyhábporú végén kéne nagy csinnadrattát csinálni!!:D

  2. Ne köszönj, és ne is nézz arra, akit felismertél! Ha utána kérdőre vonnak, akkor csak mond azt, hogy bocsi, de nem láttalak. Nálam bejött. ;)

  3. egy multi (saját dolgozó 5000, egyéb partnerek dolgozói 7000 fő cirka) beléptetőrendszer-asszisztense vagyok. ez itt most nem biztonsági őrt jelent, hanem h fényképes csipkártyákat gyártok, meg hozzá az adatbázist ekézem.

    18 és 60 év között gyakorlatilag mindenki ismerősnek tűnik, aki szembejön az utcán. reggelente tükörbe nézve meg automatikusan mormogom: személyigazolványt és lakcímkártyát legyen szíves!

    nekem annyival szarabb szabinál, h arcmemóriám sincs.

    volt olyan, h a szomszéd irodában dolgozó hölggyel összefutva a buszmegállóban meg kellett kérdeznem, h honnan ismerem. nem kicsit volt égő.

    bár nem köszönök mindenkinek, de akin úgy látom, h ismer engem (hö), arra bátorítóan mosolygok. ennek eredményeként vagy riadtan elmenekül, vagy köszön, és akkor már csak vissza kell köszönni.

    aztán mindketten gondolkodhatunk, h ez kiaf.szom volt…

Vélemény, hozzászólás?

