KDE4 RC2 + Kubuntu Gutsy Gibbon = <3

Már régóta ki szerettem volna próbálni az új KDE-t, de egyszer egy alpha live cd eltántorított, aztán meg nem akartam a Gnome rendszeremet KDE-s csomagokkal szétbombázni, de tegnap este megláttam az RC2 képeit, és azt mondtam, nekem ez kell. Végre rájöttek a KDE-s arcok, hogy a kék-zöld-barna témákra a legtöbb ember hányógörccsel reagál, és összeütöttek egy igazán dögös fekete-szürke kinézetet, kék ikonokkal, ami igazán, nagyon-nagyon remek lett. Szóval feldobtam, nyomkodtam egy kicsit, ámultam, és most azt mondom, hogy nekem ez kelleni fog. Hogy miért csak fog? Mert van még rajta némi csiszolnivaló. Katt beljebb a részletekért és képekért!

Mivel valami sötét mágia (vagy inkább a UPC) nem engedi, hogy saját képeket töltsek fel, csak a hivatalos, kde.org-ról származó képeket tudom nektek én is megmutatni, de ne csüggedjetek, igazából az én szkrínsotjaimon is tökugyanez van, csak más a háttér. Katt a képekre, hogy nagyobbak legyenek.

Nos, tehát, amint mondtam, iszonyat jól néz ki a cucc. A gagyi gazos helyett bedobtok valami szép hátteret, és remek. Követi a mostani trendet, mégis letisztult, az ikonok nagyon jól néznek ki, a widgetek a fekete alappal és a kis karimával mutatósak. Bár a compiz fusion sokat tud, de attól függetlenül azért valljuk be, a Gnome-nak és a KDE 3.5-nek van némi szégyellni valója egy Mac vagy egy Vista mellett, ha a küllemet nézzük, viszont a KDE 4-et már bátran lehet bárkinek mutogatni.

Hu, most félreérthető voltam, szóval a tisztázás kedvéért: a KDE4 tudtommal nem támogatja a compiz fusiont, viszont vannak saját desktop effektjei, amik persze nem olyan pöpecek, mint a compizé, de hát istenem, gondolom elöbb-utóbb meg fogják rá oldani. Amúgy a szép kinézet ellenére egyáltalán nem lassú a rendszer, a GNOME-om például sokkal lassabb volt nála.

De nem csak a csicsára adtak, vannak hasznos újítások is, mint például a “start” menü (avagy K-menü, ha így jobban tetszik). Egy helyen vannak a programok, a számítógép helyei, a kikapcsolás, a kedvenc programok, a legutóbb használtak, baromi jó, alig várom, hogy nap-mint nap használhassam.

A KDE 4-es programok a 3.5-ösökhöz képest általában nem hoznak olyan hű de nagy változást az új kinézettől eltekintve (majd az Amarok 2 fog, de arra még várni kell), viszont ami mégis lenyűgözött, az az új Dolphin. Amit a Kubuntu Gutsyba raktak, az szerintem használhatatlan, a jobb és baloldali panel együtt ortó ronda, de ha ki is szedem, attól még nem fogom tudni használni, mert nincs filetípus szerinti rendezés. Könyörgöm, egy default fileböngészőből ezt kihagyni megbocsájthatatlan. Viszont a KDE4-es Dolphin nagyon baba. Van filetípus szerinti rendezés, és -mint a KDE 4 úgy általában – jól néz ki, és tudja mindazt, amit egy filekezelőtől elvárok.

Jöhetne a jogos kérdés, ha ennyire áradozom róla, miért nem használom már most? Azért, mert apróbb hibái még vannak. Nem nagyok, de a felhasználói élményen azért a sok kis apróság egymás után jócskán tud rontani. Ilyenek például, hogy a start menüben nincs még mindennek saját ikonja, a panelt nem lehet testreszabni (új elemeket rakni, kicsinyíteni, ilyesmi), a filekezelő rossz helyre visz, ha az usb eszközre kattintok, hasonlók. A kedvenc hibám az, hogy a ksudo (remélem így hívják, az ablak, ahova a root jelszót kell beírni) nem működik rendesen. Az még hagyján, hogy a csomagkezelőbe nem tudok belépni, azt megoldom konzolból, de az már korántsem olyan vicces, hogy ha zárolod a sessiont, nem fogsz tudni visszajönni.

Lényeg a lényeg, 16 nap van még a megjelenésig. Ez elég idő arra, hogy ezeket az apróbb toszokat kijavítsák. Ezután gondolom kell várni kb egy hetet, hogy az első hivatalos KDE4-es Kubuntu megjelenjen, és akkor a szám a fülemig fog érni.

Szabi

Vélemény, hozzászólás?

